söndag 27 februari 2011

Slut på lovet

Goddag!

Lovet börjar lida mot sitt slut och jag (Anton) tänkte bara sammanfatta vad jag har uppnått hittills. Under lovet har jag främst arbetat med fråga 2 (Vilka fördelar/nackdelar skulle ökad användning av förnyelsebar energi medföra till samhället/miljön?). I stort sett har jag kommit fram till att det finns både bra och dåliga sidor med förnybara energikällor, men fördelarna väger, enligt mig, överlägset tyngst. Imorgon ska vi använda det som varje person har skrivit individuellt och försöka sammanställa det till ett svar. 

Jag har också gjort några småjusteringar i frågan jag ansvarade för (Hur stor tror vi att andelen förnyelsebar energi av den totala energitillförseln (Sverige/världen) kommer att vara år 2050?). Här har jag kollat på statistik då och nu samt de prognoser som finns och i Sveriges fall gjort en linjär regression för att förutspå användningen för kommande år. Globalt sett var det svårare eftersom en linjär regression där inte skulle ge något exakt svar pga. att statistiken inte visade någon typ av linjär utveckling sedan 1990. Men utifrån prognoserna som finns lyckades jag ändå få ett någorlunda tillfredsställande resultat. Det verkar som att energitillförselns andel förnybar energi kommer att öka och 2050, vara ungefär 65 % i Sverige och ungefär 35 % i världen. Men då är frågan: Är det tillräckligt för att rädda jorden från en global uppvärmning och allt vad det skulle innebära?

Under lovet har jag också sammanställt lite grundläggande info om förnybar energi som kan vara bra att ha med i presentationen så att alla är med på vad vi kommer att prata om.

Hörs

Anton

1 kommentar: